|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Nedeľa 22.12.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Adela
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
17. marca 2010
Akreditačná komisia odporúča investovať do vedy
Úroveň vysokého školstva ako aj vedy a výskumu na Slovensku sa môže približovať k vyspelým krajinám len ak bude jej financovanie na ...
Zdieľať
zasadnutie vlády
Foto: SITA/Ľudovít Vaniher
BRATISLAVA 17. marca (WEBNOVINY) - Úroveň vysokého školstva ako aj vedy a výskumu na Slovensku sa môže približovať k vyspelým krajinám len ak bude jej financovanie na približne rovnakej úrovni. Akreditačná komisia to konštatuje v správe o svojej činnosti od 29. septembra 2007 do 31. decembra 2009, ktorú dnes vláda vzala na vedomie. "Slovensko zaostáva v podpore vedy a výskumu v porovnaní s krajinami Európskej únie a krajiny EÚ zaostávajú za USA a Japonskom," uvádza komisia. Navrhuje zvýšiť percento HDP na podporu vedy a výskumu, udržiavať systémové opatrenia a každoročne otvárať všeobecnú výzvu Agentúry na podporu výskumu a vývoja.
Slovensko patrí medzi krajiny Európskej únie s najnižším objemom celkových finančných prostriedkov vyčleňovaných do oblasti výskumu a vývoja. Podiel výdavkov v relatívnom vyjadrení voči HDP u nás v posledných rokoch klesá. Minister školstva Ján Mikolaj o tom už v októbri 2009 informoval vládu v správe o stave výskumu a vývoja v SR za roky 2003-2007. V roku 2007 u nás predstavovali investície do výskumu a vývoja 0,46 percenta HDP, pričom európsky priemer bol 1,83 percenta HDP. Dôsledkom nízkych investícií je pomerne slabé prístrojové a technické vybavenie vo všetkých sektoroch výskumu a vývoja.
Podľa Akreditačnej komisie je na Slovensku veľa vysokých škôl, pričom niektoré z nich majú nízku úroveň vedecko-výskumnej základne. Na vysokoškolské štúdium školy často prijímajú veľa študentov bez ohľadu na kvalitu poskytovaného vzdelávania. "Zvýšenie počtu kvalifikovaných učiteľov a vedcov v porovnaní s nárastom študentov zaostáva," nazdáva sa Akreditačná komisia. V tejto súvislosti odporúča dôsledne a v plnej miere dodržiavať výsledky začlenenia z komplexnej akreditácie pri rozdeľovaní financií medzi vysoké školy. V praxi to znamená, že budú dostávať peniaze podľa zásluh. Komisia tiež navrhuje sledovať kvalitu a štruktúru študijných programov na fakultách a vysokých školách. Slovensko sa stretáva s veľmi diferencovanou a často alarmujúco nízkou kvalitou novovymenovaných docentov a profesorov, tvrdí Akreditačná komisia. Riešenie vidí v zriadení celoštátnych komisií, napríklad pri pracovných skupinách komisie, ktorých člen by bol súčasne členom komisie na vymenovanie za profesora.
SITA
BRATISLAVA 17. marca (WEBNOVINY) - Úroveň vysokého školstva ako aj vedy a výskumu na Slovensku sa môže približovať k vyspelým krajinám len ak bude jej financovanie na približne rovnakej úrovni. Akreditačná komisia to konštatuje v správe o svojej činnosti od 29. septembra 2007 do 31. decembra 2009, ktorú dnes vláda vzala na vedomie. "Slovensko zaostáva v podpore vedy a výskumu v porovnaní s krajinami Európskej únie a krajiny EÚ zaostávajú za USA a Japonskom," uvádza komisia. Navrhuje zvýšiť percento HDP na podporu vedy a výskumu, udržiavať systémové opatrenia a každoročne otvárať všeobecnú výzvu Agentúry na podporu výskumu a vývoja.
Slovensko patrí medzi krajiny Európskej únie s najnižším objemom celkových finančných prostriedkov vyčleňovaných do oblasti výskumu a vývoja. Podiel výdavkov v relatívnom vyjadrení voči HDP u nás v posledných rokoch klesá. Minister školstva Ján Mikolaj o tom už v októbri 2009 informoval vládu v správe o stave výskumu a vývoja v SR za roky 2003-2007. V roku 2007 u nás predstavovali investície do výskumu a vývoja 0,46 percenta HDP, pričom európsky priemer bol 1,83 percenta HDP. Dôsledkom nízkych investícií je pomerne slabé prístrojové a technické vybavenie vo všetkých sektoroch výskumu a vývoja.
Podľa Akreditačnej komisie je na Slovensku veľa vysokých škôl, pričom niektoré z nich majú nízku úroveň vedecko-výskumnej základne. Na vysokoškolské štúdium školy často prijímajú veľa študentov bez ohľadu na kvalitu poskytovaného vzdelávania. "Zvýšenie počtu kvalifikovaných učiteľov a vedcov v porovnaní s nárastom študentov zaostáva," nazdáva sa Akreditačná komisia. V tejto súvislosti odporúča dôsledne a v plnej miere dodržiavať výsledky začlenenia z komplexnej akreditácie pri rozdeľovaní financií medzi vysoké školy. V praxi to znamená, že budú dostávať peniaze podľa zásluh. Komisia tiež navrhuje sledovať kvalitu a štruktúru študijných programov na fakultách a vysokých školách. Slovensko sa stretáva s veľmi diferencovanou a často alarmujúco nízkou kvalitou novovymenovaných docentov a profesorov, tvrdí Akreditačná komisia. Riešenie vidí v zriadení celoštátnych komisií, napríklad pri pracovných skupinách komisie, ktorých člen by bol súčasne členom komisie na vymenovanie za profesora.
SITA