|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Pondelok 23.12.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Nadežda
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
10. októbra 2011
Ako zvládnuť pretáčavý šmyk
Auto môže v zásade dostať iba dva typy šmykov. Nedotáčavý a pretáčavý. Ako sa rieši nedotáčavý šmyk sme si vysvetlili v predošlom článku. V tomto sa zameriame na šmyk pretáčavý.
Zdieľať
BRATISLAVA 10. októbra (WEBNOVINY) - Auto môže v zásade dostať iba dva typy šmykov. Nedotáčavý a pretáčavý. Ako sa rieši nedotáčavý šmyk sme si vysvetlili v predošlom článku. V tomto sa zameriame na šmyk pretáčavý.
Pretáčavý šmyk je oveľa náročnejší na zvládnutie, ako šmyk nedotáčavý. Ide totiž o šmyk zadnej nápravy, ktorý je nutné korigovať okamžitou reakciou na volante. Aj preto sú všetky autá, aj tie s pohonom zadných kolies, konštruované tak, aby mali v hraničných situáciách skôr sklony k nedotáčavému šmyku.
Pretáčavý šmyk – riešenie
Pretáčavý šmyk rozpoznáte tak, že zatočíte do zákruty a vaše auto zatáča viac, ako by ste chceli. Presnejšie, viac, ako by zodpovedalo danému uhlu natočenia volantu. Ľudovo povedané – predbieha vás zadok auta. Vtedy je nutné okamžite reagovať zatočením volantu do opačnej strany.
Základným predpokladom zvládnutia nie len pretáčavého šmyku je správna poloha za volantom. Obzvlášť pri pretáčavom šmyku je dôležité, aby ste mali operadlo sedadla nastavené v správnom uhle (cca. 95° až 110°). Iba vtedy, ak v aute „neležíte“ a opierate sa o sedadlo aj lopatkami viete včas vycítiť pretáčavý šmyk. To, čo sa deje so zadnou nápravou autá môžete cítiť iba cez zadok a chrbát. Ak už očami vidíte, že auto sa točí, môže byť už neskoro.
Každopádne, pri pretáčavom šmyku je nutné okamžite zareagovať a zatočiť volantom do opačnej strany. Pomôže aj zošliapnuť spojku. Ak máte vozidlo s automatickou prevodovkou, všetko záleží iba od toho, ako zvládnete prácu s volantom.
Najčastejšie chyby
Keď začneme túto tému rozoberať na kurzoch školy šmyku, často padajú otázky typu: „Nepomohlo by pridať plyn?“ Nebudem vám klamať. Pomohlo. Musíte si však uvedomiť jednu základnú vec. Vy ste dostali šmyk. Na bežnej ceste. V premávke. Možno v noci, možno za zhoršenej viditeľnosti. Stavím sa s vami, že vás to vystraší. Zľakne sa aj profík, pokiaľ to nečaká. No a vy v takejto situácii chcete pridávať plyn? Už na začiatku ste boli prirýchli. Preto ste šmyk dostali. Chcete teda ešte zvýšiť rýchlosť?
Ak by ste si to trénovali niekde na zasneženom parkovisku, alebo ak prídete k nám do kurzu školy šmyku, nebojíte sa a máte priestor vyskúšať si hocičo. Citlivé pridanie plynu pomôže auto zo šmyku vytiahnuť. Opakujem ale, že to chce cit a prax. Môžete to však trénovať koľko chcete, v krízovej situácii robí človek len stopercentné riešenia. Dupnete na plyn a situáciu tak môžete ešte zhoršiť. Obzvlášť pri autách so zadným náhonom. Tie sú pod plynom náchylnejšie na pretáčavý šmyk a pri necitlivom pridaní plynu sa môžete veľmi ľahko dostať do „hodín“.
Aj v tomto prípade platí, že je lepšie raz zažiť, ako stokrát počuť, takže ak máte záujem vyskúšať si zvládanie šmykov na vlastnej koži, radi vás privítame v našej škole šmyku Tempus SuperDRIVE.
Pretáčavý šmyk je oveľa náročnejší na zvládnutie, ako šmyk nedotáčavý. Ide totiž o šmyk zadnej nápravy, ktorý je nutné korigovať okamžitou reakciou na volante. Aj preto sú všetky autá, aj tie s pohonom zadných kolies, konštruované tak, aby mali v hraničných situáciách skôr sklony k nedotáčavému šmyku.
Pretáčavý šmyk – riešenie
Pretáčavý šmyk rozpoznáte tak, že zatočíte do zákruty a vaše auto zatáča viac, ako by ste chceli. Presnejšie, viac, ako by zodpovedalo danému uhlu natočenia volantu. Ľudovo povedané – predbieha vás zadok auta. Vtedy je nutné okamžite reagovať zatočením volantu do opačnej strany.
Základným predpokladom zvládnutia nie len pretáčavého šmyku je správna poloha za volantom. Obzvlášť pri pretáčavom šmyku je dôležité, aby ste mali operadlo sedadla nastavené v správnom uhle (cca. 95° až 110°). Iba vtedy, ak v aute „neležíte“ a opierate sa o sedadlo aj lopatkami viete včas vycítiť pretáčavý šmyk. To, čo sa deje so zadnou nápravou autá môžete cítiť iba cez zadok a chrbát. Ak už očami vidíte, že auto sa točí, môže byť už neskoro.
Každopádne, pri pretáčavom šmyku je nutné okamžite zareagovať a zatočiť volantom do opačnej strany. Pomôže aj zošliapnuť spojku. Ak máte vozidlo s automatickou prevodovkou, všetko záleží iba od toho, ako zvládnete prácu s volantom.
Najčastejšie chyby
Keď začneme túto tému rozoberať na kurzoch školy šmyku, často padajú otázky typu: „Nepomohlo by pridať plyn?“ Nebudem vám klamať. Pomohlo. Musíte si však uvedomiť jednu základnú vec. Vy ste dostali šmyk. Na bežnej ceste. V premávke. Možno v noci, možno za zhoršenej viditeľnosti. Stavím sa s vami, že vás to vystraší. Zľakne sa aj profík, pokiaľ to nečaká. No a vy v takejto situácii chcete pridávať plyn? Už na začiatku ste boli prirýchli. Preto ste šmyk dostali. Chcete teda ešte zvýšiť rýchlosť?
Ak by ste si to trénovali niekde na zasneženom parkovisku, alebo ak prídete k nám do kurzu školy šmyku, nebojíte sa a máte priestor vyskúšať si hocičo. Citlivé pridanie plynu pomôže auto zo šmyku vytiahnuť. Opakujem ale, že to chce cit a prax. Môžete to však trénovať koľko chcete, v krízovej situácii robí človek len stopercentné riešenia. Dupnete na plyn a situáciu tak môžete ešte zhoršiť. Obzvlášť pri autách so zadným náhonom. Tie sú pod plynom náchylnejšie na pretáčavý šmyk a pri necitlivom pridaní plynu sa môžete veľmi ľahko dostať do „hodín“.
Aj v tomto prípade platí, že je lepšie raz zažiť, ako stokrát počuť, takže ak máte záujem vyskúšať si zvládanie šmykov na vlastnej koži, radi vás privítame v našej škole šmyku Tempus SuperDRIVE.