Úvodná strana  Včera      Archív správ      Nastavenia     
 Kontakt  Inzercia

 24hod.sk    Tlačové správy

Ako správne jazdiť na zasneženej vozovke



Poradíme vám ako bezpečne jazdiť na zasneženej a šmykľavej vozovke s Opel Crossland.



Zdieľať
Ak je vozovka zasnežená alebo dokonca namrznutá, je obrovský rozdiel v adhézne sile, ktorá určuje mieru trenia medzi cestou a pneumatikou. V zime to proste viac kĺže a tomu treba prispôsobiť jazdu. Miliónkrát bielenej pravidlo, ktoré hovorí o ľahké nohe na plynovom pedáli a vyvarovanie sa prudkých pohybov volantom, stále platí.

Vozidlá ako Opel Crossland vybavené ABS (Anti-lock Braking System) majú výhodu v tom, že sa im pri prudkom brzdení nezablokujú kolesá (je možné brzdiť a zároveň meniť smer vozidla). Bez systému ABS je nutné brzdiť prerušovane, aby sa kolesá nezablokovali. Ale na snehu je potreba s brzdovým pedálom zaobchádzať opatrne aj keď má vaše auto ABS.

Aj pri opatrnom jazde sa môže stať, že pneumatiky stratia priľnavosť. Šmyk môžete na ceste dostať v akejkoľvek situácii: pri zrýchľovaní, pri brzdení alebo pri prejazde zákrutou. Čo robiť? Hlavná zásada: vyvarujte sa prudkému zošlapávaniu pedála a rýchlemu pohybu volantom.

Pretáčavé a nedotáčavé šmyky

Pri automobiloch s predným pohonom sa automobil obvykle valí dopredu a nereaguje na otáčanie volantom. Je teda nutné zvoľna povoliť plynový pedál a prípadne i vyšliapnuť spojku, čím odpojíte hnací moment motora a tiež zabránite jeho prípadnému zhasnutie pri veľkom znížení rýchlosti bez podradenia na nižší rýchlostný stupeň. Predné kolesá by sa mali "chytiť", a potom je nebezpečenstvo z veľkej časti zažehnané. Je však veľký rozdiel medzi mokrou a zasneženou vozovkou - auto sa chová viac nepredvídateľne a je tu väčšie nebezpečenstvo nezvládnutie situácie.

Pri automobiloch s pohonom zadných kolies a väčšiny štvorkoliek vám ustrelí zvyčajne "zadok" a je naopak nutné dať volantom kontru, inými slovami točiť proti smeru zákruty (pri ľavej zákruty točíme volantom doprava a naopak). Avšak, aj u vozidla s pohonom predných kolies možno dostať pretáčavý šmyk a naopak.

U oboch typov pohonov (vrátane pohonu 4x4) platí, že pri vyrovnávaní šmyku nesmiete stlačiť brzdový pedál! Auto by sa "roztočila" a stalo neovládateľné. Brzdite iba ak už naozaj neviete odvrátiť nárazu s Opel Grandland.

Ak vás Opel Astra nepočúva a nekontrolovane sa sunie vpred, je možné zmeniť jeho smer zatiahnutím ručnej brzdy, otočením volantu do požadovaného smeru a vyšliapnutím spojky. Tento manéver je nutné dôkladne nacvičiť mimo bežnú prevádzku.

Tieto zásady platia tak na suché, tak na mokrej či zasneženej ceste.

   Tlač    Pošli



nasledujúci článok >>
Probrexitová kampaň dostala pokutu za zneužitie osobných údajov
<< predchádzajúci článok
Kedy čistiť klimatizáciu