|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Streda 6.11.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Renáta
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
16. mája 2014
Ako sa zmenili fimové plagáty počas sto rokov
Filmové plagáty sa v priebehu storočia menili. Nehľadajte tu však žiadnu radikálnu zmenu, išlo o pomalú evolúciu.
Zdieľať
Filmové plagáty nás sprevádzajú celým našim životom. Dokážete si spomenúť na niektoré zo svojho detstva? Možno nie, ale keby ste si ich po dlhej dobe pozreli, určite by ste si aspoň zopár z nich pamätali.
V tomto článku nájdete plagáty k filmom, ktoré sa natáčali v priebehu celého 20. storočia. Môžete sledovať ich vývoj a techniku, ktorou boli vytvorené. Mnohé z nich sa za dlhé roky stali ikonami alebo možno až legendami, iné celkom upadli do zabudnutia - rovnako ako filmy, ktoré mali propagovať.
20. roky
Dvadsiate roky dvadsiateho storočia sú prakticky prvou dekádou, z ktorej máme plnohodnotné filmové plagáty. Aj v tej prvej sa síce filmy propagovali plagátmi, ale vtedajšia kinematografia vyzerala celkom inak. V 20. rokoch ešte neboli plagáty fotografické, ale maľované a kreslené ručne. Preto majú všetky príznačný rozprávkový charakter, zobrazované sú predovšetkým postavy z filmu, občas aj v konkrétnej scéne.
30. roky
Tridsiate roky znamenali pre filmové plagáty evolučný skok. Aj naďalej sa plagáty upravovali ručne, ale vo veľkej miere sa začali využívať fotografie zo samotných filmov. Môžete to vidieť napríklad na plagátoch k snímkach Frankenstein alebo Anything Goes. V tomto období bolo stále módne zobraziť aj konkrétnu scénku z filmu alebo inak prekresliť jeho základnú zápletku do karikatúry.
40. roky
Rok 1940 a desať ďalších po ňom bolo v oblasti tvorby filmových plagátov veľmi podobných predchádzajúcej dekáde. Naďalej sa zdôrazňovali kresby a maľby, kreatíva typografie bola stále tlačená do úzadia. Dizajn textov a nadpisov sa začal zvýrazňovať pomaly.
50. roky
Prvá zásadná zmena v dizajnovaní plagátov nastala až v päťdesiatych rokoch minulého storočia. Vtedajší grafici - návrhári - začali viac dbať na typografiu a dokonca neraz texty povýšili na vyššiu úroveň, než obrazy za nimi. Práve tu sme sa mohli stretnúť s jedným z prvých filmových plagátov, ktorých ústredným motívom boli iba texty. Bol to plagát k filmu Love in the Afternoon s Audrey Hepburn.
60. roky
V šesťdesiatych rokoch sa ešte plagáty nezbavili ilustrácií a malieb, avšak mali skôr minimalistický charakter. S významnou inováciou prišli snímky Bonnie and Clyde a The Italian Job, ktoré využili namiesto ilustrácií klasické fotografie. V tomto období na žiadnom filmovom plagáte nechýbal slogan alebo dokonca stručnejší popis zápletky. Film Bonnie and Clyde si osvojil slogan “Sú mladí… sú zaľúbení… a zabíjajú ľudí.”, film Dr. Strangelove s Petrom Sellersom mal podnadpis “alebo ako som sa naučil nerobiť si starosti a mať rád bombu”.
70. roky
70. roky 20. storočia boli mixom všetkých možných štýlov. Na jednej strane sa naďalej využívali ručné ilustrácie (Star Wars, Čeľuste, Monty Python), na druhej strane sa začala éra fotografie a minimalizmu. Vo významnej miere sa začali objavovať plagáty, ktoré s pomocou dômyselnej typografie zdôrazňovali charakter filmu (Catch-22).
80. roky
Filmy ako E.T. Mimozemšťan, Batman či Návrat do budúcnosti poznáme všetci. Aj ich plagáty v mnohých z nás vyvolávajú úsmevné spomienky. Dalo by sa povedať, že 80. roky boli pre dizajn filmových plagátov zásadné, ale nie revolučné. To, ako vyzerali plagáty a veľké vtedajšie billboardy, malo významný vplyv na návštevnosť filmu v kinách, preto sa ich dizajnéri snažili vždy o niečo nové.
90. roky
V 90. rokoch prišla éra špeciálnych efektov, ktorá sa začala prejavovať aj na plagátoch. Typickou ukážkou takéhoto trendu je ten k filmu Strach a hnus v Las Vegas s Johnnym Deppom. Iné filmy si zvolili za vizuál jednoduchý koncept, v ktorom zdôraznili iba účasť konkrétnych hercov, ich tváre umiestnili ponad ústredný motív informujúci o predmete filmu. To je napríklad prípad filmu Titanic alebo Goodfellas.
2000 až dodnes
Prvé roky 21. storočia sa ešte stále niesli v duchu 90. rokov, aspoň čo sa týka dizajnu filmových plagátov určite. Postupne sa však začali filmy tak prudko od seba odlišovať, že aj ich vizuálne propagácie si vyžadovali celkom rozdielne prístupy. Preto dnes môžeme nájsť grafické návrhy všetkých možných druhov - od minimalistických plagátov pre filmy UP!, Buried alebo Identity, až po komplikovanejšie vizuály typu The Adjustment Bureau, Doctor Parnassus či Sweeney Todd.
Napriek tomu, že existujú ľudia, ktorí na internete kritizujú domnelú stagnáciu dizajnu filmových plagátov, v skutočnosti je dnes prebytok filmov, žánrov a teda aj vizuálov. Očakávame však, že trend minimalizmu bude stále rásť a bude čoraz viac viditeľnejší. Jeho skvelým príkladom je posledný plagát k aktuálne premietanému filmu The Amazing Spiderman 2.