|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Nedeľa 22.12.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Adela
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
22. mája 2015
AKO SA BRÁNIŤ PRED NEKALÝMI PRAKTIKAMI VÝROBCOV A PREDAJCOV POTRAVÍN?
Postava Zbojníka Globina na obálke charakterizuje v skratke všetko, o čom je kniha Miroslava Spišiaka ¡¿ CHUTÍ ?!, ktorá sa na pulty kníhkupectiev dostane už 15. júna.
Zdieľať
Autor vstúpil na Slovensku aj v Česku do povedomia verejnosti odhaľovaním nečestných praktík výrobcov a predajcov potravín. Rozhovor, ktorý k téme poskytol v roku 2013 populárnemu týždenníku si v elektronickej forme prečítalo viac ako 185-tisíc čitateľov. Nadväzne dostal ponuky na vystúpenia takmer od všetkých slovenských aj českých médií.
„Chcel som upriamiť pozornosť spotrebiteľov na to, čo nakupujú a jedia. Slováci dávajú v priemere až 40 % svojich výdajov na potraviny. Chcem, aby spotrebitelia pochopili, že nemusia „zhltnúť“ všetko, čo im podstrčia. Aby si uvedomili, že majú za svoje peniaze žiadať a dostať potraviny, aké chcú a potrebujú,“ hovorí autor knihy Miroslav Spišiak. „Kritériá kvality, akými boli prirodzená a zdravá výživa, čerstvosť, chuť a vôňa potravín, boli nahradené kritériami ako rentabilita, obrat, marža a zisk. Ak u väčšiny výrobcov prednostne fungujú takéto kritériá, potom priam zákonite musí tento proces vyústiť aj do potravinárskych škandálov,“ dodáva autor.
Spotrebitelia sa často stretávajú s nečitateľnými či falošnými etiketami, s potravinami po termínoch spotreby, potraviny v reťazcoch ležia často na pultoch zapáchajúce a hnijúce... Zdá sa, že ochrana spotrebiteľa v Európe ani u nás nie je veľmi účinná, a preto bude musieť pristúpiť k „sebaobrane“ každý sám.
Autor dal knižku prečítať a ilustrovať deťom – malým výtvarníkom s nádejou, že sa na potraviny pozrú inak ako cez agresívnu reklamu a budú motivovať rodičov k uvedomelejšiemu prístupu k potravinám.
Jednotlivé kapitoly knihy sa zaoberajú väčšinou problémov, ktoré musí spotrebiteľ pri nákupe riešiť. Autor upozorňuje na situácie, v ktorých sa zvádzanie mení na zavádzanie a hovorí aj o možnostiach sebaobrany spotrebiteľa pred rôznymi trikmi potravinárov. Už názvy kapitol sľubujú zaujímavé čítanie, napríklad: Vozík či košík?; Umiestnenie tovarov v obchode; Večne čerstvá zelenina; Pomer ceny a kvality. Alebo: CHVÁLENKÁRSKE TRIKY A TVRDENIA (Inovácie; Z prírody, prírodný produkt). Užitočné pre spotrebiteľov sú i časti knihy, v ktorých autor píše o označovaní potravín a zložení mnohých populárnych výrobkov. Najzaujímavejším druhom potravín venuje autor viac ako 20 samostatných častí knihy, kde popisuje napr. zloženie mäsových či mliečnych výrobkov.
(UKÁŽKY TEXTU):
Chyby a nedostatky sa na nových topánkach alebo aute prejavia skôr a jednoznačnejšie, ale ak sa vám časom „pokazí“ telo, nové si nekúpite. Nevhodné a nezdravé potraviny pôsobia na váš organizmus dlhodobo a skryte, postupne, v menších dávkach. Okrem niekoľkých výnimočných prípadov okamžitej otravy sa ich dlhodobé následky len ťažko dokazujú. Sú však v konečnom dôsledku veľmi drahé: v nákladoch na liečenie, lieky či v tom lepšom prípade len na trénera vo „fitku“. Spomeňte si pri nákupe „lacných“ párkov za 1,20 €, že k tejto cene budete čoskoro musieť pripočítať 3,50 € za liek proti hnačke či ďalších 3,50 € za liek na žalúdočné ťažkosti.
Niekoľko osvedčených rád o tom, čo by vás malo zaujímať
Uloženie tovaru v regáloch
Neberte hneď to, čo z regálu trčí rovno pred vaším nosom. Skúste sa pri výbere natiahnuť alebo zohnúť. Možno tam nájdete výrobky rovnakého typu, len lacnejšie či vo vhodnejšom balení. Alebo výrobky síce menej známych značiek, ale rovnakého či chutnejšieho obsahu, a teda pre vás lepšej kvality.
Pasce pri pokladni
Každý obchod je vybavený množstvom pokladní. V žiadnom čase však nefungujú všetky naraz. Pre obchodníkov je výhodnou situáciou, ak pri každej fungujúcej pokladni čaká v rade päť či šesť zákazníkov. Z každej strany uličky medzi pokladňami sa na nich usmievajú „drobnosti“, po ktorých stačí bez rozmýšľania len siahnuť a prihodiť ich na pohybujúci sa pokladničný pás.
Ak niečo z tohto sortimentu naozaj potrebujete, hoďte si to do vozíka či košíka už v predajni. Navyše, v tomto sortimente prevažujú sladkosti, na ktoré svojimi malými zvedavými rúčkami ľahko dosiahnu aj vaše deti. A ak ste sa vnútri obchodu pri výbere správali podľa zásad správnej výživy, pri pokladni ste to potom definitívne prehrali. Ak ste teda podľahli.
Niekoľko trikov, ktoré možno odhaliť dôkladnejším pohľadom na výrobok, obal či etiketu
Tradičná chuť
„Tradičné“ a podobné chute sú marketingovými báchorkami, pretože sa ako chute nedajú nijako definovať. Evokujú sa starodávnymi názvami, napr. „Gazdovská klobása“ či ilustráciami, napr. baču s ovečkami, babičky so sliepočkami a pod.
Hlavne sa však spoliehajú na to, že žiadny z mladších spotrebiteľov sa na chuť takých výrobkov nemôže pamätať a tí starší už vymreli alebo pritakajú, len aby nepriznali, že im už zmysly ochabli vekom.
Pamätáte si, ako chutila tradičná šunková saláma? Nemôžete! Jej chuť sa už nedá napodobniť, pretože ju ovplyvňovalo predovšetkým údenie cez papierové črevá, ktoré už neexistujú. Nehovoriac o drvenom pravom čiernom korení a muškátovom oriešku, ktoré dnes nahradili koreninové extrakty a arómy.
Takýto nápis býva umiestnený na najmenej zaujímavom mieste obalu či etikety a je vytlačený tým najmenším písmom. Znamená, že to, čo vidíte na obale, napr. rozpolený šťavnatý pomaranč či tmavočervenú chutnú paradajku, obsah tohto obalu (potravina) s najväčšou pravdepodobnosťou neobsahuje. Ide len o marketingový prostriedok na pritiahnutie očí.