|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Sobota 23.11.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Klement
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
21. februára 2018
Ako na vrátenie tovaru zakúpeného cez internet
Nesadla vám veľkosť oblečenia, obuvi, elektronika je v slabšej kvalite prevedenia ako boli vaše očakávania alebo tovar nezodpovedá uvedenému popisu?
Zdieľať
Možno na fotografiách predávajúceho sa vám zdala farba alebo prevedenie výrobku iné, ako keď tovar prišiel až k vám. Dôvody pre vrátenie tovaru zakúpeného z internetu môžu byť rôzne, zákon samozrejme myslí aj na takéto situácie.
Pri zákupení tovaru online – cez internet z internetového obchodu (e-shopu) máte ako zákazník (spotrebiteľ) právo na odstúpenie od zmluvy bez udania dôvodu. K dispozícii je 14 dňová lehota na odstúpenie od zmluvy. Aké sú definície a podmienky odstúpenia, vaše povinnosti a práva pri vrátení tovaru?
Nárok na odstúpenie od zmluvy
Tento nárok na odstúpenie od zmluvy nie je automaticky pri každom nákupe. Jedná sa o právo len v zákonom stanovených prípadoch a okrem toho len vo vopred dohodnutých prípadoch. Pŕavo na odstúpenie od zmluvy v 14 dňovej lehote vzniká zo zákona kupujúcemu pri nákupe tovarov alebo služieb cez internet.
Pri nákupe v kamenných obchodoch a prevádzkach táto právna možnosť nevzniká. Právo na odstúpenie od zmluvy v lehote 14 dní od zakúpenia tovaru nevzniká ani pri nákupe podnikateľa – samostante zárobkovo činnej osobe pri nákupe na IČO.
Ak tovar objednáte online a prevezmete osobne, napríklad na prevádzke internetového obchodu, v tomto prípade právo na vrátenie tovaru bez udania dôvodu v 14 dňovej lehote si je možné uplatniť.
14 dňová lehota od prevzatia tovaru
Ako zákazník máte právo na odstúpenie od zmluvy – vrátenie tovaru predávajúcemu a následného vráteniu peňazí za predmet kúpnej zmluvy. Jedná sa o zmluvy uzatvorené na diaľku cez internet nákupom v internetovom e-shope.
Na toto vrátenie tovaru bez udania dôvodu je pre kupujúceho k dispozícii 14 dňová lehota. Táto lehota 14 dní začína plynúť od prevzatia tovaru kupujúcim. V prípade nákupu služieb, ako predmetu zmluvy, začína táto lehota plynúť od okamihu uzatvorenia tejto zmluvy.
Kedy odstúpenie od zmluvy nie je možné
Právo na odstúpenie od zmluvy má svoje právne obmedzenia. Zákazník na toto právo nemá nárok ak sa jedná o tovar zhotovený na objednávku, produkty podliehajúce rýchlemu skazeniu, hotelové rezervácie, multimediálne nosiče (CD, DVD, hudobné platne) alebo iné produkty a služby, ktoré sú definované zákonom č. 102/2014 Z. z. V prípade problémov s uplatnením práva na vrátenie tovaru v 14 dňovej lehote bez udania dôvodu môžete podať podnet na SOI.
Náležitosti odstúpenia od zmluvy
Odstúpenie od zmluvy sa považuje za právne dostatočné aj keď je odoslané prevádzkovateľovi internetového obchodu prostredníctvom emailu. Lehota končí o polnoci v posledný deň 14 dňovej lehoty.
O práve na odstúpenie od zmluvy, jeho podmienkach a postupe pri uplatňovaní tohto práva má predávajúci povinnosť informovať o nich zákazníka ešte pred uzatvorením samotnej kúpnej zmluvy. Tieto informácie majú byť preto súčasťou obchodných podmienok, ktoré má mať zákazník k dispozícii ešte pred odoslaním online objednávky.
Dobre vyriešené náležitosti okolo odstúpenia od zmluvy má obchod ZOOT. Tento obľúbený obchod s módou zasiela priamo s tovarom aj formulár pre vrátenie tovaru alebo jeho výmenu. Obchod ponúka nielen dopravu zdarma na každú objednávku vo svojom online obchode, ale aj pre vrátenie tovaru si obchod ZOOT po tovar sám posiela kuríera na svoje náklady. Ten zásielku vyzdvihne u vás doma a vy neplatíte ani za dopravu naspäť ku predávajúcemu. Toto je veľmi dobre riešenie, ako si rýchlo a jednoducho nechať vymeniť kus oblečenia, kde vám napríklad len nesadla veľkosť. Pri nákupe môžete využiť obľúbený zľavový kód ZOOT a ušetriť už pri samotnom nákupe v obchode.
Odstúpenie od zmluvy nie je reklamácia
Reklamácia a vrátenie tovaru bez udania dôvodu nie je to isté. Pri vrátení tovaru sa jedná o odstúpenie od kúpnej zmluvy na základe toho zaniká zmluva o kúpe. Tovar sa vracia k predávajúcemu a zákazník dostane naspäť svoje peniaze.
Naopak pri reklamácii sa zákazník dožaduje odstránenia závady tovaru. Pri reklamácii nemá zákazník automaticky nárok na vrátenie peňazí, predávajúci má však povinnosť vyriešiť reklamáciu opravou výrobku alebo výmenou vadného tovaru za funkčný kus bez vád. Ďalšou možnosťou predávajúceho pri riešení reklamácie je poskytnúť za vadu na výrobku primeranú zľavu.
Kedy a ako dostanete peniaze naspäť
Pri odstúpení od zmluvy vám predávajúci musí vrátiť peniaze najneskôr do 14 dní. Peniaze vám musí v tejto lehote vrátiť aj vtedy, ak mu tovar ešte nebol doručený. Ak ste pri nákupe napríklad upaltnili zľavové kódy z KuponyZdarma.sk a získali tak zľavu na nákup, vrátená čiastka bude aj tak vo výške, ktorú ste za tovar zaplatili, čiže vaša kúpna cena už po zľave.
Stačí, ak doložíte dokladom (napríklad potvrdením z pošty alebo od kuriéra), že tovar bol odoslaný. Okrem ceny tovaru musí predávajúci vrátiť aj náklady na dopravu (poštovné náklady) od predávajúceho k vám a to do výšky najlacnejšej formy dopravy z obchodu. Na vrátenie nákladov na doručenie od vás k predávajúcemu nemáte nárok.
Za vrátenie tovaru nesmú byť zákazníkovi účtované žiadne poplatky. Ak je tovar poškodený alebo v nekompletnom stave, aj v tom prípade vám obchod musí vrátiť celú čiastku. Ak má tovar prípadné poškodenie, zašpinenie alebo tovar nie je kompletný, predávajúci má právo požadovať od kupujúceho náklady na uvedenie tovaru do pôvodného stavu. Ak tieto náklady zákazník neuhradí, predávajúci sa ich môže dožadovať súdnou cestou.
Peniaze musí predávajúci vrátiť rovnakým spôsobom ako ich prijal. Pri platbe prevodom vám ich má vrátiť prevodom, pri platbe v hotovosti to má byť zase taktiež v hotovosti. Vrátenie peňazí iným spôsobom je možné len ak s tým zákazník súhlasí.