![]() |
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
![]() |
||||||
Utorok 4.3.2025
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
![]() |
||||||
Meniny má Kazimír
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
![]() |
![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
24. júla 2015
Aká je história hôr v našom štátnom znaku?
Všetko má svoju históriu, ale aj príčiny a súvislosti, aj slovenské hory a v rámci nich - slovenské trojvršie, ako súčasť slovenského štátneho znaku, ...
Zdieľať

„Práve to je dôvod, prečo aj Lotrinsko má v erbe dvojramenný kríž,“ povedal Tkáč pre TASR. „Prečo je však v našom štátnom erbe pod dvojramenným krížom trojvršie? Len preto, že dve tretiny slovenského územia tvoria hory?“ pýta sa a zároveň aj odpovedá: „Autentické vysvetlenie, prečo, sa nezachovalo. Od našich rodičov a starých rodičov však vieme, že symbolizuje tri slovenské pohoria: Tatru, Matru a Fatru.“ Ján Čarnogurský, predseda Slovensko-ruskej spoločnosti, pre TASR povedal, že má rovnaký názor, prečo je v našom štátnom znaku trojvršie. „Podľa ľudového podania, ktoré nám sprostredkovali rodičia, napríklad, to trojvršie na slovenskom znaku, je Tatra-Matra-Fatra. Tatra, Fatra je na slovenskom území a viac-menej ich každý pozná, ale Matru málo ľudí pozná, tým že je v Maďarsku. Je to trojvršie na našom štátnom znaku, tak je dobré sa k nemu hlásiť.“ Aj preto už šesť rokov organizuje spolu s Matičiarmi z východného Slovenska výstup na Modravý vrch, v preklade Kékestetö, v pohorí Matra, ktorá leží 50 kilometrov východne od Budapešti. Stretnutie na Matre je každý rok týždeň po oslavách sviatku sv. Cyrila a Metoda, pretože podľa Jána Čarnogurského dvojkríž, ktorý je s nimi spojený, je takisto naším symbolom na štátnom znaku.
Niektorí historici podľa Mariána Tkáča hovoria, že tento „výklad“ trojvršia vznikol až v 16.–17. storočí, teda oveľa neskôr ako samotné trojvršie. A iní hľadajú v súvislosti s kopcami v slovenskom trojvrší kopce v okolí Nitry: Žibrica, Zobor a Pyramída.
„Vychádzajú z pretrvávajúcej kontinuity osídlenia v pradávnej Nitre, na Bratislavskom hrade a aj na Devíne, vďaka čomu ani po roku 906 nepominul význam takzvanej Českej cesty z Ostrihomu, Nitry k brodu pri hrade Šintava a odtiaľ cez Trnavu, Trstín, Jablonicu a Senicu na južnú Moravu,“ hovorí Tkáč. Idúc po tejto ceste z Moravy, každý pútnik vo všetkých dobách, keď minie Trnavu a Šintavu, zbadá pri dobrej viditeľnosti výrazný útvar vynímajúci sa na rovinatom východe nad Nitrou. Južná časť Tribeča naskytne odtiaľto pohľad na trojvršie s vrcholmi Žibrica, Zobor a Pyramída. Táto teória je však podľa Tkáča ojedinelá. On verí našim predkom a pokiaľ ide o naše „erbové“ vrchy, zostáva pri Tatre, Matre a Fatre.
O vysvetlenie pomenovania Tatry, Matry, Fatry, ale aj ich roly v dávnych pohanských časoch, sa usiluje aj Cyril Hromník, slovenský rodák, ktorý vyštudoval v USA a v súčasnosti žije v Južnej Afrike. Vo svojej knihe „Sloveni a Slovensko“, ktorá vyšla v slovenčine, sa vracia do dávnej pohanskej minulosti, keď podľa jeho výkladu, naši predkovia Sloveni, úzko spolupracovali s juhoindickými Dravidmi. Pomocou reči Dravidov, tamilčiny, vysvetľuje pojmy inak ťažko vysvetliteľné. Tatra je v tamilčine Biely kopec, Fatra Červený kopec a Matra Modrý kopec. Práve odtiaľ, podľa Cyrila Hromníka, z juhu, putovali naši predkovia za nebeskou spásou cez Fatru, teda Turiec, „Zem v sebe poznaného Boha“ až po Tatru ku Kriváňu, čo je podľa neho „Ohnivý štít“.
„Z tohto pohľadu je tradícia bielo-modro-červeného slovenského trojvršia (Tatry, Matry a Fatry) oveľa staršia ako príchod Konštantína a Metoda na naše územie v 9. storočí,“ povedal pre TASR Marián Tkáč. „Z hľadiska nášho štátneho znaku bolo podľa tohto výkladu skôr trojvršie a až potom dvojramenný kríž,“ uzatvára.