|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Sobota 23.11.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Klement
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
Aj ECVET môže pomôcť zlepšiť stredné odborné školstvo
Jesenná medzinárodná konferencia o stredoškolskom odbornom vzdelávaní v praxi ECVET TOUR II v Bratislave potvrdila zložitosť situácie, v akej sa nachádzajú školy, zamestnávatelia, aj samotní ...
Zdieľať
BRATISLAVA 18. decembra (WBN/PR) - Jesenná medzinárodná konferencia o stredoškolskom odbornom vzdelávaní v praxi ECVET TOUR II v Bratislave potvrdila zložitosť situácie, v akej sa nachádzajú školy, zamestnávatelia, aj samotní absolventi SOŠ. Nápomocnou môže byť podpora vo forme praktických projektov – takých, ako bol zmysluplný a Európskou komisiou finančne podporený projekt ECVET TOUR II.
Podľa účastníkov konferencie, základným problémom je nedobrá pripravenosť absolventov SOŠ pre trh práce. V dnešnom globalizovanom svete prichádzajú mladí ľudia do firiem prakticky nepripravení pre prax, bez potrebnej inojazyčnej gramotnosti, chýba im analytické myslenie, soft skills a motivácia.
Podľa Slavomíra Terezku z ASIT je na "adaptáciu absolventa strednej školy potrebných 6-12 mesiacov, pričom náklady na takéhoto zamestnanca dosahujú priemerne 14 000 €." Väčšina firiem je pritom zameraných na výsledky a kvalitne pripravený absolvent by im mohol ušetriť náklady na čas aj financie.
Neodškriepiteľným faktom ostáva, že slovenské stredoškolské a korporátne prostredie nie je motivované pre realizáciu vzájomnej spolupráce. Na firmy je v tomto smere kladená prílišná byrokracia a školám chýbajú možnosti a dobre pripravení žiaci. "Ani legislatívne prostredie tejto spolupráci nepomáha. Príklady funkčného duálneho vzdelávania, kedy firma úspešne spolupracuje so strednou školou, vychováva si riadneho zamestnanca a popritom získava benefity od štátu, by sme našli nielen v Nemecku, ale aj u našich západných susedov – v Rakúsku," hovorí Ján Sadloň, riaditeľ SOŠ IT v Bratislave.
Aj Pavel Korbas, člen národného tímu expertov pre ECVET (Európsky kreditný systém pre odborné vzdelávanie a prípravu) uvádza, že "treba nájsť spoločnú reč medzi zamestnávateľmi a SOŠ v tom, aký výsledok/odbornú spôsobilosť má dosiahnuť študent počas odbornej vzdelávacej stáže." Podľa neho práve ECVET vie byť nástrojom na dosiahnutie porovnateľných zručností, a to s využitím mobilít (výmenných pobytov). Dôležitý je pritom spôsob vzájomného uznávania nadobudnutých vzdelávacích výsledkov. Vďaka ECVET-u sa aj zahraničná mobilita má stať prirodzenou súčasťou vyučovacieho procesu, čím sa zatraktívňuje aj samotné vzdelávanie na SOŠ.
Efektivitu a využiteľnosť takýchto mobilít potvrdili aj výsledky projektu ECVET Tour II, ktorý urobil pilotné popisy vybraných vzdelávacích jednotiek na dosiahnutie porovnateľných zručností v rámci profesie KUCHÁR a RECEPČNÝ a zrealizoval k nim aj mobility. Spolu 13 študentov SOŠ si vyskúšalo začleniť sa do zahraničného kolektívu a chodu rakúskej (Salzburg), troch českých (Praha, Poděbrady, Trutnov) a dvoch slovenských (Bratislava, Stará Ľubovňa) škôl."Učte sa cudzie jazyky", odkazuje bratislavská študentka svojim spolužiakom po návrate a potvrdzuje tak názor väčšiny pedagógov a zamestnávateľov, že veľkým problémom absolventov je aj jazyková príprava.
"Z pohľadu školy si človek uvedomí, kde má slabiny alebo naopak silné stránky a či ide tou správnou cestou. Či skutočne robíme veci tak, ako ich chce študent poznať a či našim žiakom dávame možnosti, ktoré môžu byť považované za svetové," dodáva Eva Krátká z Hotelovej školy v Poděbradoch.
Tento projekt bol financovaný s podporou Európskej Komisie. Táto správa reprezentuje výlučne názor autora a Komisia nezodpovedá za akékoľvek použitie informácií obsiahnutých v tejto publikácii.
Podľa účastníkov konferencie, základným problémom je nedobrá pripravenosť absolventov SOŠ pre trh práce. V dnešnom globalizovanom svete prichádzajú mladí ľudia do firiem prakticky nepripravení pre prax, bez potrebnej inojazyčnej gramotnosti, chýba im analytické myslenie, soft skills a motivácia.
Podľa Slavomíra Terezku z ASIT je na "adaptáciu absolventa strednej školy potrebných 6-12 mesiacov, pričom náklady na takéhoto zamestnanca dosahujú priemerne 14 000 €." Väčšina firiem je pritom zameraných na výsledky a kvalitne pripravený absolvent by im mohol ušetriť náklady na čas aj financie.
Neodškriepiteľným faktom ostáva, že slovenské stredoškolské a korporátne prostredie nie je motivované pre realizáciu vzájomnej spolupráce. Na firmy je v tomto smere kladená prílišná byrokracia a školám chýbajú možnosti a dobre pripravení žiaci. "Ani legislatívne prostredie tejto spolupráci nepomáha. Príklady funkčného duálneho vzdelávania, kedy firma úspešne spolupracuje so strednou školou, vychováva si riadneho zamestnanca a popritom získava benefity od štátu, by sme našli nielen v Nemecku, ale aj u našich západných susedov – v Rakúsku," hovorí Ján Sadloň, riaditeľ SOŠ IT v Bratislave.
Aj Pavel Korbas, člen národného tímu expertov pre ECVET (Európsky kreditný systém pre odborné vzdelávanie a prípravu) uvádza, že "treba nájsť spoločnú reč medzi zamestnávateľmi a SOŠ v tom, aký výsledok/odbornú spôsobilosť má dosiahnuť študent počas odbornej vzdelávacej stáže." Podľa neho práve ECVET vie byť nástrojom na dosiahnutie porovnateľných zručností, a to s využitím mobilít (výmenných pobytov). Dôležitý je pritom spôsob vzájomného uznávania nadobudnutých vzdelávacích výsledkov. Vďaka ECVET-u sa aj zahraničná mobilita má stať prirodzenou súčasťou vyučovacieho procesu, čím sa zatraktívňuje aj samotné vzdelávanie na SOŠ.
Efektivitu a využiteľnosť takýchto mobilít potvrdili aj výsledky projektu ECVET Tour II, ktorý urobil pilotné popisy vybraných vzdelávacích jednotiek na dosiahnutie porovnateľných zručností v rámci profesie KUCHÁR a RECEPČNÝ a zrealizoval k nim aj mobility. Spolu 13 študentov SOŠ si vyskúšalo začleniť sa do zahraničného kolektívu a chodu rakúskej (Salzburg), troch českých (Praha, Poděbrady, Trutnov) a dvoch slovenských (Bratislava, Stará Ľubovňa) škôl."Učte sa cudzie jazyky", odkazuje bratislavská študentka svojim spolužiakom po návrate a potvrdzuje tak názor väčšiny pedagógov a zamestnávateľov, že veľkým problémom absolventov je aj jazyková príprava.
"Z pohľadu školy si človek uvedomí, kde má slabiny alebo naopak silné stránky a či ide tou správnou cestou. Či skutočne robíme veci tak, ako ich chce študent poznať a či našim žiakom dávame možnosti, ktoré môžu byť považované za svetové," dodáva Eva Krátká z Hotelovej školy v Poděbradoch.
Tento projekt bol financovaný s podporou Európskej Komisie. Táto správa reprezentuje výlučne názor autora a Komisia nezodpovedá za akékoľvek použitie informácií obsiahnutých v tejto publikácii.