|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Nedeľa 22.12.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Adela
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
17. augusta 2015
Airbus si začne vyrábať komponenty a súčiastky na lietadlá aj sám
Airbus, ilustračné foto
Zdieľať
Airbus, ilustračné foto Foto: TASR/AP
Brémy 17. augusta (TASR) - Airbus, najväčší európsky výrobca lietadiel, si bude vyrábať 10 % komponentov na ne vo vlastných kapacitách. V nich bude produkovať aj náhradné diely na nové i staršie typy strojov. Umožní mu to technológia 3D tlače, ktorá o pár rokov natrvalo a silno zmení mnohé priemyselné odvetvia. Informuje o tom rakúsky denník Die Presse na svojom portáli.V brémskom závode Airbusu už tím špecialistov skúma možnosti využitia 3D technológie na výrobu drahých komponentov pre technicky vysoko náročné letecké dopravné prostriedky.
Peter Sander je v Airbuse manažérom, ktorý sa zaoberá budúcnosťou výroby v koncerne. S päťčlenným jadrom tímu, ktorý má k dispozícii do 60 spolupracovníkov v globálnej ríši Airbusu, vyhľadáva a preveruje cesty budúceho smerovania priemyslu sveta.
"Celý výrobný proces staviame na hlavu," povedal Sander. Technik je okrem iného zodpovedný za využitie 3D technológie na výrobu komponentov pre lietadlá. Vyvrátil firemnú filozofiu, že má kupovať súčiastky len od subdodávateľov. "Už sa rozhodlo, že si Airbus bude vyrábať 10 % komponentov a náhradných dielov vo vlastnej réžii," povedal Sander. Predtým viedol v Hamburgu montáž A380. Airbus si už kúpil 3D tlačiareň a chce získať aj ďalšie. 3D tlačiarne sú typom priemyselného robota.
V nasledujúcom roku sa v Brémach začnú sériovo vyrábať z titanu komponenty na civilné dopravné lietadlá. Potom sa výroba rozšíri na produkty z legovanej ocele a v roku 2017 sa prejde aj na spracúvanie hliníka. Pre vojenský transportér A400M sa s nimi už začalo. A prvé súčiastky sa už namontovali aj do skúšobného lietadla A350.
Rozšírenie technológie 3D v závode Varel, ktorý patrí spoločnosti Premium Aerotec a Airbus s ňou spolupracuje, zníži sortiment súčiastok až o 50 %.
Sander potvrdil, že spolkový letecký úrad LBA výrobu súčiastok a komponentov pre lietadlá novou technológiou už povolil.
Slovo tlačiareň je však v tomto prípade zavádzajúce. Zariadenie naplnené hliníkovým alebo iným kovovým práškom komponenty netlačí, ale vytvára ich po vrstvách trojrozmerné podľa pokynov, ktoré prichádzajú z počítača. V ňom je vytvorená ich virtuálna matrica. V branži sa technológia nazýva Additive Layer Manufacturing (ALM). Anglický výraz sa dá preložiť ako výroba metódou konštrukčných vrstiev. Komponenty nebudú vznikať z jedného bloku, ale z vrstiev, ktoré sa milimeter po milimetri budú nanášať na seba.
Nová technológia podľa Sandera umožní znížiť spotrebu materiálu v niektorých prípadoch až o 90 %. Štruktúra komponentov pri rovnakej stabilite bude ľahšia a precíznejšia. Mnohé pri jej tvorbe sa odkopíruje od prírody. Technik v tomto prípade odkazuje na model krídla klapky. Kus kovu už nie je pospájaný nitmi, ale z jedného kusa. V dolnej časti sa využíva štruktúra lekna. Je to lacnejšie, ľahšie s rovnakou alebo lepšou stabilitou.
Technológia 3D sa už teraz osvedčila pri výrobe protéz, bicyklov a veľkého množstva iných výrobkov. V Číne vyvolali rozruch domy postavené z recyklovateľného materiálu. Podľa prehľadu experta Američana Terryho Wohlersa sa výroba novou 3D technológiou v posledných troch rokoch zvýšila vo svete asi o 30 %. V Číne a v Spojených štátoch ide jej napredovanie na plný plyn.
Zdroj: Teraz.sk, spravodajský portál tlačovej agentúry TASR