27. mája 2011

Foto: PARÍŽ 27. mája (WEBNOVINY) - Piloti lietadla spoločnosti Air France, ktoré sa pred necelými dvoma rokmi zrútilo do Atlantického oceánu, mali tesne pred haváriou na svojich prístrojoch konfliktné informácie o rýchlosti.
Vyplýva to z informácií získaných z čiernych skriniek, ktorých obsah v piatok zverejnil Úrad vyšetrovania a analýz pre bezpečnosť civilného letectva (BEA).
Záznamy tiež ukazujú, že pád lietadla do mora trval tri a pol minúty, čo znamená že padalo nosom hore asi 3300 metrov za minútu.
Prístroje v kokpite ukazovali dve rôzne rýchlosti, pričom jedna z nich prudko klesala. Potvrdzuje to predchádzajúce dohady, že na havárii sa podpísali nefunkčné vonkajšie merače rýchlosti (Pitotove trubice), ktoré boli pravdepodobne pokryté ľadom. V čase vypuknutia problémov si bol kapitán oddýchnuť a nenachádzal sa v kokpite. Po návrate podľa záznamov však už neprevzal kontrolu nad lietadlom.
Piloti podľa získaných údajov po dvoch hodinách a ôsmich minútach letu mierne zmenili kurz, aby sa vyhli turbulenciám. Asi o dve ďalšie sa vypol autopilot, keď prístroje začali ukazovať, že rýchlosť sa príliš znížila. V tom čase sa tiež ozvalo varovanie o zastavení motora, ktoré však vzápätí prestalo. "Stratili sme rýchlosti," povedal jeden z pilotov už v čase, keď začalo lietadlo prudko klesať, čo sa im však nepodarilo zastaviť.
Airbus A330 na trase Rio de Janeiro - Paríž zmizol v noci z 31. mája na 1. júna 2009 s 228 ľuďmi vrátane troch Slovákov nad Atlantickým oceánom približne tisíc kilometrov od brazílskeho pobrežia. Zvyšky lietadla objavili vyšetrovatelia takmer po dvoch rokoch v hlbokých vodách Atlantického oceánu v strede cesty medzi Brazíliou a západoafrickým pobrežím.