Úvodná strana  Včera      Archív správ      Nastavenia     
 Kontakt  Inzercia

 24hod.sk    Veda

26. apríla 2008

Abstraktné poňatie matematiky je lepšie pre jej pochopenie



Frustrovaní študenti matematiky majú pre svoj stav dobré ospravedlnenie.



Zdieľať
Niektoré učebné metódy, ktoré sa uplatňujú pri výučbe matematiky majú podľa amerických vedcov opačný efekt, preto namiesto toho, aby robili matematiku jednoduchšiu, robia predmet ešte komplikovanejším. Podľa výsledkov ich štúdie, sú študenti matematiky, ktorí ju študovali v abstraktnom poňatí, lepší a úspešnejší než tí, ktorým ju prezentovali na príkladoch zo skutočného sveta ako napríklad, v slovných úlohách. "Ako učitelia študentom značne sťažujeme situáciu. Odvádzame ich pozornosť od skutočnej matematiky," uviedla výskumníčka zo štátnej univerzity v Ohiu doktorka Jennifer Kaminski. Zistenia vrhajú svetlo pochybnosti na všeobecne používanú prax na amerických základných a stredných školách, ktorá je založená na používaní hmotných a konkrétnych príkladov pri vysvetľovaní učebnej látky. Učitelia veľmi často používajú vrece s guľôčkami ako príklad na vysvetlenie pravdepodobnosti alebo klasický príklad vlakov, ktoré idú z dvoch staníc na vysvetlenie vzdialenosti. "Hlavný problém pri výučbe týmto spôsobom je fakt, že si študenti matematiku často premietnu iba do tých daných príkladov, ako je to napríklad, s vlakmi," uvádza doktorka Kaminski.

Vedci testovali svoju teóriu na vysokoškolských študentoch, ktorých rozdelili na dve skupiny - študentov, ktorým vysvetľovali učivo na abstraktných príkladoch a študentov, ktorí dostávali pri výučbe hmotné príklady. Okrem toho si všímali aj rôzny prístup k niektorým základným matematickým postupom ako napríklad komunikatívnosť - prípad ak sa zamení poradie členov v príklade, ale výsledok je rovnaký (1+2=3 resp. 2+1=3). Podľa doktorky Kaminski nie je cieľom výskumu úplne odstrániť udávanie konkrétnych, hmotných príkladov. Naopak, slovné úlohy môžu istým spôsobom jednoznačne preukázať, do akej miery si vďaka abstraktnému ponímaniu študent osvojil poznatky. "Slovné úlohy určite nie sú odpísané, ale pravdepodobne nie sú práve najlepším spôsobom ako predstaviť a vyriešiť problém. V tomto prípade by bolo lepšie použiť symbolickú matematiku," uviedla na záver doktorka.

(SITA)


   Tlač    Pošli



nasledujúci článok >>
Osminový Rus - Maroš Kramár
<< predchádzajúci článok
Hľadač obrazov sveta - Dušan Hanák