|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Štvrtok 26.12.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Štefan
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
10. decembra 2014
Absolventi nebývajú pripravení na prax, Richter chce zmenu
Minister práce a sociálnych vecí Ján Richter chce, aby zmeny v zákone o odbornom vzdelávaní stihli pripraviť do nového školského roka. Ako dodal, je dôležité nájsť čím skôr ...
Zdieľať
BRATISLAVA 10. decembra (WEBNOVINY) - Minister práce a sociálnych vecí Ján Richter chce, aby zmeny v zákone o odbornom vzdelávaní stihli pripraviť do nového školského roka.
Ako dodal, je dôležité nájsť čím skôr riešenie na uplatnenie nového zákona, pričom ho vidí napríklad pri viaczdrojovom financovaní, ktoré by zabezpečovali štát aj zamestnávatelia.
"Nie všetky odvetvia z hľadiska vzdelávania sú pripravované tak, aby mladí ľudia, ktorí absolvujú vzdelávanie, sa mohli uplatniť na trhu práce. Hlavný cieľ je, aby sa tieto pomery zmenili," povedal Richter k zákonu o odbornom vzdelávaní na rokovaní Hospodárskej a sociálnej rady SR.
Ministerstvo vraj potrebuje čas
Richter dodal, že potrebujú čas na to, aby odstránili rozpory, ktoré sú so zákonom spojené. "Pokiaľ bude tento zákon pripravený, zvoláme mimoriadne zasadnutie hospodárskej a sociálnej rady a budeme sa ním zaoberať, aby mohol byť tento materiál predložený na rokovanie národnej rady," povedal Richter.
Prezident Republikovej únie zamestnávateľov Marián Jusko sa vyjadril, že dlhšie rokovanie k odbornému vzdelávaniu dokumentuje závažnosť vecí v zákone. "Dúfame, že sa vyriešia tak, aby reforma mohla odštartovať už v nasledujúcom školskom roku. Už dnes je možné duálne vzdelávanie, ale príspevok štátu je nízky. Niektoré firmy si to môžu dovoliť, aj to robia, ale je ich málo. Keď chceme duálne vzdelávanie viac zaviesť do praxe, tak musíme dosiahnuť stav, aby na tom participovali malé a stredné firmy," uviedol Jusko s tým, že problém je aj participácia zamestnávateľov a ich profesijných zväzov na organizovaní duálneho vzdelávania.
Príspevok by šiel zo štátneho rozpočtu
Nie každému sa totiž páči myšlienka zainteresovanosti a istých právomocí profesijných organizácii zamestnávateľov v organizácii duálneho vzdelávania. "Nie je možné, aby sa duálne vzdelávanie uskutočnilo v každej firme, v každom meste, v každom kraji," dodal Jusko.
Nové pravidlá v odbornom vzdelávaní k 1. septembru by privítal aj prezident Asociácie zamestnávateľských zväzov a združení SR Rastislav Machunka, ktorý považuje odborné vzdelávanie za kľúčové z hľadiska udržania zamestnanosti.
"Ak má byť zákon účinný a reálne úspešný v praxi, je dôležité, aby zamestnávatelia boli motivovaní uskutočňovať časť odborného vzdelávania vo svojich firmách," povedal Machunka s tým, že príspevok pre zamestnávateľov by mal byť priamo zo štátneho rozpočtu alebo z verejných zdrojov a nie prostredníctvom daňovo odpočítateľnej položky. Ako dodal, daňovo odpočítateľná položka má význam len pre firmu, ktorá je zisková a ktorá má z čoho si ju uplatniť.
Hlavným cieľom návrhu zákona o odbornom vzdelávaní je všestranne pripraviť absolventov na povolanie s vytvorením potrebných pracovných návykov pre úspešné zaradenie sa na trh práce. Ako informoval ešte bývalý minister školstva, vedy, výskumu a športu Peter Pellegrini, tento zákon dáva legislatívny rámec duálnemu vzdelávaniu, ktoré na Slovensku už v niektorých podnikoch funguje.
V systéme duálneho vzdelávania sa žiak pripravuje na výkon povolania či odborných činností podľa konkrétnych potrieb a požiadaviek zamestnávateľa. Žiak tak absolvuje praktické vyučovanie priamo u zamestnávateľa. Ministerstvo zároveň chce motivovať zamestnávateľov, aby vstúpili do procesu odborného vzdelávania a prípravy. Ako vyplýva z dôvodovej správy, návrh počítal s dvoma motivačnými predpokladmi.
Prvým je, aby príprava na povolanie bola v súlade s požiadavkami a potrebami zamestnávateľov. Druhou motiváciou pre zamestnávateľa, aby vstúpil do odborného vzdelávania a prípravy, sú daňové stimuly.
Ako dodal, je dôležité nájsť čím skôr riešenie na uplatnenie nového zákona, pričom ho vidí napríklad pri viaczdrojovom financovaní, ktoré by zabezpečovali štát aj zamestnávatelia.
"Nie všetky odvetvia z hľadiska vzdelávania sú pripravované tak, aby mladí ľudia, ktorí absolvujú vzdelávanie, sa mohli uplatniť na trhu práce. Hlavný cieľ je, aby sa tieto pomery zmenili," povedal Richter k zákonu o odbornom vzdelávaní na rokovaní Hospodárskej a sociálnej rady SR.
Ministerstvo vraj potrebuje čas
Richter dodal, že potrebujú čas na to, aby odstránili rozpory, ktoré sú so zákonom spojené. "Pokiaľ bude tento zákon pripravený, zvoláme mimoriadne zasadnutie hospodárskej a sociálnej rady a budeme sa ním zaoberať, aby mohol byť tento materiál predložený na rokovanie národnej rady," povedal Richter.
Prezident Republikovej únie zamestnávateľov Marián Jusko sa vyjadril, že dlhšie rokovanie k odbornému vzdelávaniu dokumentuje závažnosť vecí v zákone. "Dúfame, že sa vyriešia tak, aby reforma mohla odštartovať už v nasledujúcom školskom roku. Už dnes je možné duálne vzdelávanie, ale príspevok štátu je nízky. Niektoré firmy si to môžu dovoliť, aj to robia, ale je ich málo. Keď chceme duálne vzdelávanie viac zaviesť do praxe, tak musíme dosiahnuť stav, aby na tom participovali malé a stredné firmy," uviedol Jusko s tým, že problém je aj participácia zamestnávateľov a ich profesijných zväzov na organizovaní duálneho vzdelávania.
Príspevok by šiel zo štátneho rozpočtu
Nie každému sa totiž páči myšlienka zainteresovanosti a istých právomocí profesijných organizácii zamestnávateľov v organizácii duálneho vzdelávania. "Nie je možné, aby sa duálne vzdelávanie uskutočnilo v každej firme, v každom meste, v každom kraji," dodal Jusko.
Nové pravidlá v odbornom vzdelávaní k 1. septembru by privítal aj prezident Asociácie zamestnávateľských zväzov a združení SR Rastislav Machunka, ktorý považuje odborné vzdelávanie za kľúčové z hľadiska udržania zamestnanosti.
"Ak má byť zákon účinný a reálne úspešný v praxi, je dôležité, aby zamestnávatelia boli motivovaní uskutočňovať časť odborného vzdelávania vo svojich firmách," povedal Machunka s tým, že príspevok pre zamestnávateľov by mal byť priamo zo štátneho rozpočtu alebo z verejných zdrojov a nie prostredníctvom daňovo odpočítateľnej položky. Ako dodal, daňovo odpočítateľná položka má význam len pre firmu, ktorá je zisková a ktorá má z čoho si ju uplatniť.
Hlavným cieľom návrhu zákona o odbornom vzdelávaní je všestranne pripraviť absolventov na povolanie s vytvorením potrebných pracovných návykov pre úspešné zaradenie sa na trh práce. Ako informoval ešte bývalý minister školstva, vedy, výskumu a športu Peter Pellegrini, tento zákon dáva legislatívny rámec duálnemu vzdelávaniu, ktoré na Slovensku už v niektorých podnikoch funguje.
V systéme duálneho vzdelávania sa žiak pripravuje na výkon povolania či odborných činností podľa konkrétnych potrieb a požiadaviek zamestnávateľa. Žiak tak absolvuje praktické vyučovanie priamo u zamestnávateľa. Ministerstvo zároveň chce motivovať zamestnávateľov, aby vstúpili do procesu odborného vzdelávania a prípravy. Ako vyplýva z dôvodovej správy, návrh počítal s dvoma motivačnými predpokladmi.
Prvým je, aby príprava na povolanie bola v súlade s požiadavkami a potrebami zamestnávateľov. Druhou motiváciou pre zamestnávateľa, aby vstúpil do odborného vzdelávania a prípravy, sú daňové stimuly.