|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Nedeľa 22.12.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Adela
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
11. mája 2014
A. PARZIALE: Chceme ´vyvetrať´ Európsky parlament
Zmenu v myslení a tým aj v rozhodovaní Európskeho parlamentu môžu priniesť iba ľudia nezaťažení politickou minulosťou, ktorí spoja energiu mladosti a praktické ...
Zdieľať
Antonio Parziale Foto: TASR/Tomáš Halász
Bratislava 11. mája (TASR) - Zmenu v myslení a tým aj v rozhodovaní Európskeho parlamentu môžu priniesť iba ľudia nezaťažení politickou minulosťou, ktorí spoja energiu mladosti a praktické skúsenosti odborníkov. Pri nominácii svojich kandidátov v eurovoľbách sa touto myšlienkou riadila Európska demokratická strana (EDS). V rozhovore pre TASR to uviedol jej predseda, pôvodom taliansky podnikateľ a publicista Antonio Parziale. Rozhovor s Antoniom Parzialem je súčasťou projektu, v ktorom TASR predstavuje lídrov kandidátok pre voľby do Európskeho parlamentu.-Keď ste išli ako EDS do prvých volieb v roku 2010, povedali ste, že každá desatina získaných hlasov bude úspech, s čím idete do týchto volieb?-
Už do prvých volieb sme išli s tým, že namiesto fráz ponúkame riešenia. Každý z nás pracuje vo svojej špecializácii už roky. V tom je naša sila. Nepotrebujeme sa skrývať za frázy a slogany. Máme čo ponúknuť, pričom skúsenosti spájame aj so schopnosťou pozrieť sa na veci perspektívne, optikou mladých. Našou snahou je ponúknuť možnosť ako vyvetrať Európsky parlament. Priniesť do jeho rozhodovania aj prostredníctvom nás myslenie nových ľudí. Tých mladých i tých so skúsenosťami, ktorí sú nezaťažení politickou minulosťou.
Vekový priemer kandidátov vašej strany je 36 rokov a okrem "mladého kádra" je zaujímavosťou aj to, že väčšina kandidátov sú ženy...-
To iba potvrdzuje moje predchádzajúce slová. Dnešní mladí mali mnoho príležitostí a možností vidieť na stážach a štúdiách v zahraničí, že veci sa dajú meniť k lepšiemu. Prinášajú skúsenosti a riešenia, ktoré stačí doma aplikovať. Netreba vymýšľať koleso, ktoré je už vymyslené. Slovensko v roku 1989 urobilo reštart, a aby sa vyrovnalo ostatným krajinám EÚ, muselo nie kráčať, ale skákať, a to sa so starými štruktúrami nedá. K tomu je potrebná zmena generácií, nové myslenie bez predsudkov a zaťaženia minulosťou. A to naši mladí majú. A ženy? Tie sú úžasné! Majú všetko, čo nám chlapom chýba. Krásne nás dopĺňajú, tak to má byť.
-Orientácia na mladých je, zdá sa, jednou z prioritných ambícií EDS na pôde europarlamentu. Veď dvojku a trojku na vašej kandidátke tvoria Miroslav Hajnoš a Miroslava Demková, ktorí sa venujú mládeži a vzdelávaniu mladých...-
Ako som už spomenul, potrebujeme obmenu generácií, aby sme dokázali realizovať zmeny bez predsudkov a zaťaženia minulosťou. Pozrite sa na rakúskeho ministra zahraničných vecí. Pred pár rokmi by nikto nepripustil, že mladý človek pod 30 rokov môže robiť politiku. Ale to sú tie zažité stereotypy.
-Vo svojom blogu ste pred mesiacom kritizovali slovenských europoslancov v súvislosti s aktívnym hľadaním riešení, presadzovaním podporných aktivít, ktoré majú znížiť mieru nezamestnanosti. Je to jedna z vašich priorít, ktoré by ste chceli na pôde europarlamentu presadzovať?-
Stále trvám na svojom vyhlásení. Je smutné, že aktivity našich zástupcov v europarlamente sú smerované všetkými inými smermi len nie na ochranu záujmov Slovenska a prinášaním objektívnych informácií pre obyvateľov Slovenska. EÚ nám dáva nekonečné možnosti. Nie je to len ovplyvňovanie politiky EÚ, ale aj výmenu skúseností, prinášanie riešení, ktoré v iných členských štátoch fungujú a my o nich nevieme. Máme približne podobné východiskové podmienky, ale my radšej vymýšľame už vymyslené. Zadávame štúdie, analýzy, projekty, ktoré aj tak nič neprinesú, namiesto toho, aby sme spájali, spolupracovali, komunikovali, riešili. Politikárčime namiesto toho, aby sme spolupracovali. Náš vstup do EÚ nám otvoril brány a prístup k informáciám a my sa im vcelku úspešne bránime.
-Ktoré témy, oblasti v súvislosti s postavením Slovenska v únii sú pre vás najdôležitejšie?-
Témy sú opäť dané naším volebným programom. Medzi tie najhlavnejšie patrí poľnohospodárstvo, ktoré má potenciál poskytnúť zamestnanie mnohým dnes nezamestnaným ľuďom. Treba to len chytiť za správny koniec a postarať sa o to, aby slovenské poľnohospodárstvo mohlo čerpať z EÚ také výhody ako trebárs Taliansko či Nemecko. Prioritou je určite aj školstvo a vzdelávanie. Je tiež rozhodujúcim faktorom pri riešení nezamestnanosti. A samozrejme aj podpora podnikania. To všetko súvisí s naozaj efektívnym využívaním eurofondov. Je smutné, že za ostatné rozpočtové obdobie sme využili z celkových prostriedkov, ktoré sme mali k dispozícii, iba 52 percent. Pritom podnikatelia, tretí sektor či poľnohospodári by radi tieto prostriedky využili. Z mojich skúseností iba o týchto možnostiach nevedeli. My si sami na národnej úrovni kladieme také prekážky, že nedokážeme využiť všetko, čo nám EÚ ponúka.
-Vaším heslom ako podnikateľa i politika je "Jednoducho inak". Budete sa ním riadiť aj počas kampane?-
Riadime sa tým stále. Robíme veci inak, sme iní, sme jedineční. Žiadne billboardy, žiadne kupovanie hlasov... Počas kampane sme si práve s mladými pridali ďalšie motto "Poďme robiť veľké zmeny, začnime od seba".
-Budete opäť osobne spolufinancovať kampaň? Pred štyrmi rokmi ste dali polovicu celkovej čiastky na kampaň, cca 166.000 eur. Koľko to bude teraz a aký je celkový rozpočet EDS?-
Určite áno, aj preto sme nepožiadali o pomoc finančné skupiny a lobistov. Ešte neviem povedať, koľko budeme investovať na túto kampaň, ale isto to bude menšia suma ako pred štyrmi rokmi. Časť aktivít si financujú kandidáti sami.
-Plánujete, alebo si myslíte, že aj v rámci tejto kampane sa objaví možnosť mať pesničku, tak ako to bolo v roku 2010, keď vám urobil song raper Zverina – Keď to chceš zmeniť?-
V rámci kampane nemáme novú pesničku, ale máme nový spôsob komunikácie s ľuďmi. Napríklad generálny sekretár Miro Hajnoš pozýval študentov a rôznych ľudí na akcie s názvom Pondelková kávička. Alebo aktivity urobené platformou Mladí Európania, riadení Mirkou Demkovou, ktorá podporuje program EDS.
-Máme tu tretie voľby do EP, doteraz bola účasť pod 20 percent, najnižšia v rámci celej EÚ. Zmení sa to do tretice?-
Čo sa týka účasti na voľbách, som skeptik. Ľudia sú unavení volebným rokom, politikou, stavom hospodárstva. Je tu veľká letargia. To však nahráva práve neštandardným stranám. A tu som optimista. Pracujeme ako včielky a som presvedčený, že naša voličská základňa to zvládne a do EP sa dostaneme.
-Kandidátku predstavilo až 29 politických subjektov? O čom to svedčí?-
Že ľudia hľadajú riešenia a nenachádzajú ich v štandardných politických stranách.
Zdroj: Teraz.sk, spravodajský portál tlačovej agentúry TASR