|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Nedeľa 22.12.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Adela
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
08. mája 2009
202 nových tímov sa na 25. ročníku Eco-marathon Europe 2009
Cennú trofej si odnesie tím, ktorého vozidlo prejde na určené množstvo paliva najväčšiu vzdialenosť pri najnižšej produkcii emisií.+Video
Zdieľať
Pod záštitou predsedu Európskej komisie
Patrónom pretekov Shell Eco-maraton Europe 2009, ktoré tento rok oslávia dvadsiate piate výročie, bude predseda Európskej komisie José Manuel Baroso. Jeho patronát potvrdzuje význam tohto podujatia pre lepšie porozumenie európskej energetickej problematiky a výskum nových, energeticky efektívnejších spôsobov prepravy.
Príbeh dvoch okruhov
Preteky sa budú prvýkrát konať v areáli Eurospeedway v nemeckom mestečku Lausitz. Neznámy okruh predstavuje pre nováčikov aj skúsených matadorov novú výzvu. Pre obe kategórie (Prototypy a UrbanConcept) sú pripravené dve rozdielne trasy. Vozidlá kategórie Prototypov budú pretekať na trase v tvare oblého trojuholníka s dĺžkou 3,2 km. Menší počet šikán a dlhšie rovinky tvoria skvelé podmienky na prekonanie súčasných rekordov kategórie Prototypov. Aktuálny rekord, 3 836 kilometrov na jeden liter paliva, pochádza z roku 2005. Naopak okruh, na ktorom budú pretekať vozidlá kategórie UrbanConcept, je náročnejší ako trasa vo francúzskom Nogare. Prudké striedanie rýchlych a pomalších úsekov pretkaných ôsmimi šikanami sa však v duchu tejto kategórie omnoho viac približuje podmienkam bežnej cestnej premávky.
Narastajúci záujem
Záujem o kategóriu UrbanConcept medzi súťažnými tímami každoročne narastá a rok 2009 bude z tohto hľadiska vôbec najbohatším. Z tejto kategórie sa pretekov zúčastní päťdesiatsedem tímov. Vozidlá na alternatívny pohon sú v tomto roku tiež silne zastúpené a tvoria takmer tretinu zapísaných konceptov.
Technický manažér Shell Eco-maraton Europe k téme uviedol: „Rastúci počet vozidiel v kategórii UrbanConcept ukazuje, že sa študenti snažia zameriavať na konštrukciu vozidiel, ktoré sa približujú reálnej cestnej premávke. Zároveň však neustále hľadajú nové cesty pre alternatívne zdroje pohonu. Mnoho z týchto študentov predstavuje budúcnosť automobilového priemyslu a ukazuje cestu k udržateľným spôsobom prepravy.“
Medzi pretekármi, ktorí používajú alternatívny pohon vozidla, nebude ani tento rok chýbať slovenský tím zo Strojníckej fakulty Technickej univerzity v Košiciach. Tím v novom zložení bude viesť prof. Ing. Aurel Sloboda, PhD, ktorý sa zúčastňuje súťaže už od roku 1994. Aj tento rok postaví slovenský tím na štartovaciu čiaru v kategórii prototypov svoje vozidlo B&S 3 s novým dizajnom a s viacerými úpravami motora.
Typy vozidiel
· 145 v kategórii Prototypov
· 57 v kategórii UrbanConcept
Pohonné systémy
· 152 vozidiel so spaľovacími motormi
· 39 vozidiel s palivovými článkami
· 11 vozidiel poháňaných slnečnou energiou
Typy paliva
· 112 benzín
· 39 vodík
· 16 nafta
· 11 etanol
· 11 solárny pohon
· 10 LPG
· 3 GTL (Gas to Liquid, skvapalnený plyn)
Skutočne medzinárodná udalosť
202 študentských tímov teraz prechádza poslednými fázami príprav – o konkurenciu tento rok nebude núdza. Na aktuálnom ročníku sa zúčastní 29 štátov, čo je najväčší počet v histórii pretekov. Jeden tím vyšlú Čína, Česká republika, Fínsko, Luxembursko, Malajzia, Maroko, Rakúsko, Slovensko a Thajsko. Dva tímy prídu z Bulharska, Maďarska, Nórska, Poľska a Švajčiarska, tri z Dánska, Grécka, Iránu a Singapuru, štyri z Pakistanu a Veľkej Británie. Viac tímov vyslalo Švédsko (5), Holandsko (7), Belgicko (8), Taliansko (11), Portugalsko (12), Turecko (13), Španielsko (14) a Nemecko (18). Rebríčku kraľuje Francúzsko s 80 tímami. Na tomto ročníku sa zúčastní niekoľko nováčikov, ale aj niektoré stálice súťaže. Za „praotca“ Shell Eco-maraton sa môže považovať Tamperská technologická univerzita z Fínska, ktorá má za sebou už dvadsaťštyri ročníkov.
Silní partneri
Shell tento rok opäť spojil sily s niekoľkými poprednými spoločnosťami, ktoré pomáhajú ako súťažným tímom, tak aj s organizáciou samotných pretekov. Tohtoročnými partnermi sú: ADAC, Autodesk, Bosh, Michelin a SKF.